Onderzoek: 75% van catering- en horecamedewerkers heeft de intentie om voedselaanbod gezonder en duurzamer te maken

Onderzoek: 75% van catering- en horecamedewerkers heeft de intentie om voedselaanbod gezonder en duurzamer te maken
Geplaatst op 6 mei 2021
Door: Greendish
De horecasector heeft het zwaar te verduren tijdens de coronatijden. Naast grote dalingen in de omzet, hebben alle zaken hun deuren moeten sluiten vanwege de lockdown. Voorlopig blijft het afwachten in onzekerheid. Het is dan ook goed voor te stellen dat dit het enige is waar men zich binnen de horecasector mee bezig houdt. Toch blijkt uit onderzoek onder de klanten van Greendish, dat zij zich nog steeds kunnen motiveren om zich bezig te houden met het gezonder en duurzamer maken van het voedselaanbod!
Bij 132 medewerkers van bedrijfsrestaurants en cateraars van verschillende organisaties hebben wij een vragenlijst afgenomen over de intentie die zij hebben om hun voedselaanbod gezonder en duurzamer te maken. Deze metingen zijn gedaan vanaf maart 2020, na de uitbraak van het coronavirus. Het huidige aanbod wordt gemiddeld genomen als zeer lekker gezien (8.1 uit 10), maar ook gezondheid (7.4) en duurzaamheid (6.9) komen zelfs in tijden van corona nog goed uit de bus. Uit het onderzoek blijkt dat er gelukkig nog steeds motivatie is voor het verduurzamen en gezonder maken van het voedselaanbod. Wel 75% van de deelnemers geeft aan de intentie te hebben om het voedselaanbod gezonder te maken of dit al (af en toe) te doen! Voor het verduurzamen van het aanbod ligt dit percentage iets lager, 71% van de deelnemers geeft aan deze intentie te hebben. Slechts 13,6% van de deelnemers geeft aan geen invloed te hebben op het gezonder of duurzamer maken van het aanbod. Er is maar een heel klein percentage (8,3%) dat aangeeft niets te doen om het aanbod gezonder of duurzamer te maken en ook helemaal geen intentie heeft om dit binnenkort te gaan doen.
We zien in de resultaten dat de deelnemers hun eigen kennis over gezond eten en duurzaamheid beoordelen met een voldoende, waarbij de kennis over gezondheid hoger scoort. Ook geven de deelnemers aan redelijk de ruimte te krijgen om zich bezig te houden met een duurzaam en gezond voedselaanbod. Hierbij wordt aangegeven dat er meer ruimte is voor het verbeteren van de gezondheid van het voedselaanbod dan voor de duurzaamheid van het voedselaanbod (niet iedereen heeft namelijk invloed op de inkoop van producten). In alle gevallen blijft het natuurlijk het belangrijkste dat het voedselaanbod goed smaakt.
Het is positief dat er een voldoende wordt gegeven aan de kennis over gezond- en duurzaamheid. Tegelijkertijd betekent dat ook dat er nog ruimte is om deze kennis te verbreden, zodat we die voldoende minimaal naar een goed kunnen tillen. Ook is er nog ruimte om de praktische vaardigheden van de medewerkers uit te breiden en de medewerkers te ondersteunen in het gezonder en duurzamer maken van het voedselaanbod.
Om daar een begin mee te maken en jullie alvast op weg te helpen hebben we 5 tips verzameld om het voedselaanbod gezonder en duurzamer te maken!
Links

