Interactieve netwerkbijeenkomst: uitwisseling praktijkervaringen Gelderse korte ketens

Interactieve netwerkbijeenkomst: uitwisseling praktijkervaringen Gelderse korte ketens
9 juni 2021 – Terugblik
Zes ondernemers in de Gelderse korte keten deelden tijdens deze online netwerkbijeenkomst hun praktijkervaringen! Na een korte pitch spraken deelnemers in kleine sessies nog even door met deze ondernemers.
Dit leverde niet alleen veel energie op, maar ook praktische inzichten, interessante vragen en intentie tot samenwerking.
Hierbij een korte weergave van de ondernemingen en inzichten.
Liesette Hensen – Eetwinkel van Mien
In oktober 2020 opende de eetwinkel in Doetinchem met een drie-eenheid van winkel, horeca en hotel met 7 kamers. De winkel is de belangrijkste bedrijfsactiviteit en uithangbord voor het aantrekken van klanten. De horeca is smaakmaker en geeft een stabiele afzet van producten en klanten de gelegenheid om kennis te maken met nieuwe producten.
De organisatie vraagt om samenwerking met gelijkgestemden met een goede handelsgeest, zo’n relatie vergt aandacht en langdurige investering. Voorbeeld van samenwerking is de gezamenlijke inkoop met Villa Ruimzicht. Gezamenlijk wordt een koe ingekocht, de exclusieve delen van de koe worden gebruikt in het restaurant van het hotel, de incourante delen worden verwerkt tot producten voor de eetwinkel.
Lukas Lagerweij – Pantry
De pantry is een kleine onbemande streekwinkel gericht op kleine kernen waar een verschraling van het aanbod van verse voedselproducten is ontstaan. De producten in de winkel zijn super lokaal, de winkel wordt bevoorraad door boeren en makers in een straal van vijf tot tien kilometer van de pantry. Het is een welkome aanvulling op lokale afzetmogelijkheden voor seizoensgebonden producten waar relatief kleine volumes van beschikbaar zijn. De boer bepaalt zelf de prijs en houdt hier zelf 80-85% aan over. Aankopen in de onbemande winkel gaan via een app. Met een persoonlijke QR code in de app kan de deur van de pantry voorzien van een QR scanner geopend worden. De producten in de winkel zijn ook voorzien van een QR code op bijbehorend label, waarmee het product in de app aan de winkelmand kan worden toegevoegd en de aantallen worden aangegeven. Camera’s in de pantry gericht op het assortiment houden bij wat voorradig is. Er wordt gestart met de realisatie van een pantry in Wilp, maar de wens is om het uit te rollen naar andere kleine kernen.
Dennis Lebbing – Stadsbrouwerij Wageningen
Acht jaar geleden startte Dennis samen met zijn compagnon in een bedrijfshalletje op een industrieterrein in Wageningen. Dennis: “Wij kozen voor lokaal. We werken met lokale granen en zetten lokaal af. We brouwen alles zelf. Het bleek een mooi concept, maar we kregen het nog niet te gelde. We merkten vooral dat we een grote afstand hadden van het publiek”.
Vier jaar later kwam een grote omslag. De initiatiefnemers konden een kroeg starten in het centrum van Wageningen. Naast de kroeg kwam een winkel vrij die kon worden omgebouwd tot brouwerij. Er was direct veel meer contact met klanten, de brouwerij werd veel zichtbaarder, er komen nieuwe samenwerkingen tot stand en natuurlijk zorgt de kroeg voor een extra continue inkomstenbron. De stadsbrouwerij verkoopt daarnaast vooral aan lokale horeca.
Met natuurboer Marcel van Silfhout ontwikkelde de stadsbrouwerij het Gelders GraanGelukbier. Dit bier won zelfs goud op de prestigieuze internationale Brussels Beer Challenge. Dennis: “dat is de kracht van lokaal!”
Esther van den Berg – Essie Bessie
Essie Bessie biedt als platform receptinspiratie voor consumenten, in eerste instantie gericht op de Achterhoek. Met leuke en lekkere recepten met streekproducten wil Esther het de consumenten makkelijker maken om vaker bij lokale boeren hun producten te kopen en meer met het seizoen te eten. Boeren betalen een bijdrage om een recept te laten maken waarin hun producten verwerkt zijn, Esther zorgt voor de zichtbaarheid van de boeren en hun bijzondere verhalen richting de consument. Het blijft een uitdaging om de consument te bereiken, en als ze eenmaal bereikt zijn om ze niet alleen te inspireren maar ook daadwerkelijk te activeren om de streekproducten te kopen en de recepten te bereiden. Wat we wel weten is dat het begint bij smaak en inspiratie, én creativiteit en doorzettingsvermogen om de consument te bereiken.
Barry van Geresteijn – Vallei Streekgroente
Barry is loonwerker in de Gelderse Vallei. Barry: “Ik sta al 40 jaar tussen de boeren. Ik zag veel veranderen, onder meer veel stoppende boeren. Dat bracht ons op de vraag hoe we als loonwerker een rol kunnen blijven spelen. We zagen dat veel grond in eigendom blijft bij die stoppende boeren en dat een deel van deze boeren ook nog wel zelf aan de slag wil, alleen niet meer als melkveehouder. Verder is er in de regio een tekort aan groente-productie. Zo zijn we gestart met Vallei Streekgroente. We verbouwen groenten op grond van boeren die zijn gestopt met hun melkvee-tak. Op dit moment doen twee stoppende boeren mee. Zij verkopen de groenten op zaterdagochtenden aan huis en ook leveren we aan Eerlijk Eten uit de Streek.
De ambitie van Barry is het concept te laten groeien en meer boeren enthousiast te krijgen. Barry: “Ik geloof er in dat het begint bij de consument. We moeten hen bewust maken van lokaal eten. Ik zie voor me dat we straks op meerdere locaties grote groente ‘tuinen’ hebben, waar we onbespoten groenten telen met de technieken van nu. Met allemaal weer eigen groepen consumenten die afnemen. Van elke € 10,- die we verkopen zaaien we voor een kwartje zaaimengel in bij één van de boeren. Zo dragen we ook bij aan de biodiversiteit.”
Marieke Karssen – Puur Betuws
Het lokale keteninitiatief Puur Betuws is ontstaan vanuit een samenwerking tussen coöperatie de Fruitmotor U.A., Werkzaak Rivierenland en Food Value U.A. en levert inmiddels meer dan 500 producten van meer dan 40 lokale leveranciers uit de regio Rivierenland aan steeds meer enthousiaste consumenten en zakelijke afnemers. Puur Betuws is sinds 2020 operationeel met een eigen multivendor websysteem, dat technisch gezien net zo werkt als bol.com. Lokale boeren en makers kunnen zelf hun productassortiment toevoegen aan de online winkel en blijven eigenaar van hun product tot het is verkocht. Puur Betuws verzorgd efficiënte, energie neutrale logistiek, een in hoge mate geautomatiseerde administratie en biedt sociale arbeidsplaatsen voor uitvoering van de werkzaamheden. In eerste instantie lag de focus op de zakelijke markt, maar deze is vanwege diverse omstandigheden waaronder covid-19 lastig te activeren. In deze periode heeft Puur Betuws zich voor de zakelijke markt vooral op werkfruitabonnementen en (kerst)pakketten gericht. Om de consument beter te kunnen bereiken adverteert Puur Betuws in verschillende kernen met posters en flyers. Ook wordt social media ingezet om de doelgroep te vinden. Klanten van Puur Betuws blijken – heel cliché – overwegend hoogopgeleid, tussen de 40-65 jaar en vrouw. Om deze klantengroep te verbreden en te vergroten en het de consumenten makkelijker te maken wordt er momenteel gewerkt aan het realiseren van steeds meer pick-up points en gemak concepten. Ook activiteiten als proeverijen en markten kunnen nu – na de lockdown – pas weer ingezet worden als methode om mensen kennis te laten maken met het merk. Ook wordt constant gewerkt aan optimalisatie van het systeem en de samenwerking.
Wil jij ook jouw praktijkervaring delen? Laat het ons weten! Je kunt jouw verhaal met een afbeelding in hoge kwaliteit aanleveren en dan plaatsen wij het bij de korte keten initiatieven op onze site.

